In de particuliere wereld is beeldbellen redelijk gewoon: oma belt met kleinkind.  Skypen is een werkwoord. Maar wat is de meerwaarde van het beeld in de zakelijke omgeving?

 

In het klantcontact is het leggen van een relatie met een klant of cliënt belangrijk.  Wat kan beeldbellen hier aan toevoegen? Ik denk dat er vier elementen zijn. Deze zijn:  gezicht, presentatie, whiteboarding en recording.

Een behandelaar of consulent wil een beeld van de cliënt of klant om te zien of de expressie in het gezicht overeenkomt met wat er gezegd wordt. Dit stelt aan beeldbellen hoge technische eisen in de vorm van HD Voice en HD Video.  Bij een mobiele toepassing is dit een uitdaging omdat de vereiste snelheid (breedband) en kwaliteit (QoS) niet altijd beschikbaar is of is gegarandeerd.

Het tweede element van meerwaarde is de mogelijkheid om presentaties te delen. Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden. De mogelijkheid deze presentatie gezamenlijk door te nemen kan de opbouw van de vertrouwensrelatie ondersteunen.  Dit vraagt van de medewerker wel enige digitale skills.

Dit geldt nog meer om  ‘voor het schoolbord’ te staan. Dit is de mogelijkheid om interactief samen het whiteboard te gebruiken.  Dit vraagt van de cliënt of klant ook een zekere vaardigheid. Een drempel lijkt mij.

Beeldbellen is digitaal dus kan dit soort sessie worden vastgelegd. De recording maakt het mogelijk het gesprek nog eens na te beleven. Dit biedt mogelijkheden voor kwaliteitsmanagement door bijvoorbeeld intervisie. Meerwaarde lijkt me.

Binnen de zakelijke en publieke dienstverlening kennen we al het KlantContactCentrum met de eerste aanzetten voor het gebruik van beeldbellen. Is een CliëntContactCentrum iets voor de gezondheidszorg waar bij consulenten en behandelaars onderdeel zijn van het CCC?

Dat is puzzelen.

Let’s talk!

Fons Borm