De baas van de NOS meldde op de radio dat er een paar honderd duizend kijkers tegelijkertijd naar de NOS site hadden gekeken om de 10 kilometer van Sven Kramer te zien.  Het piepte en het kraakte…

 

Het Henny Huisman-effect is een bekend fenomeen.  Het is een overbelasting van een dienst omdat teveel gebruikers tegelijkertijd teveel vragen. Het platform kan de drukte niet aan en alles komt tot stilstand. Dit gebeurde toen Henny Huisman bij de Soundmix playback show de kijkers opriep massaal de telefoon te pakken om te stemmen wie van de kandidaten er moest winnen.

Het Internet is oorspronkelijk niet gemaakt voor streaming HD Video.  Het Internet was er voor dataverkeer. Ondertussen is het Internet aangepast voor spraak en video. De resultaten zijn over het algemeen goed. Immers wie zou Skype en Youtube willen missen? Maar het Internet als een alternatief voor TV d.w.z. mass volume HD video broadcasting lijkt vooralsnog een stap te ver. Slechts een paar honderd duizend kijkers legt de dienst bijna plat. Dat noem ik het Sven Kramer-effect: Sven geen goud. Het Internet helaas ook geen goud.

En toch willen we het. Met zijn allen via Internet in hoge kwaliteit en goede snelheid kijken! Komende zomer gaan we voetballen. We gaan voor goud. Toch?

Waar de oplossing zit is niet zo eenvoudig. Het functioneren van ‘Internet’ is een lange keten van individuele activiteiten door vele verschillende partijen.  Een bijdrage kan zijn om vanuit het bedrijfsnetwerk de toegang tot de site te verhinderen….

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm