De voorgenomen fusie tussen Mitel en Aastra is opvallend. Alweer een producent  van telefooncentrales minder. Is dit een trend? Of is er paniek in Canada?

 

De turbulentie in de markt voor bedrijfstelefonie lijkt een nieuwe fase in te gaan. De aangekondigde fusie tussen Mitel en Aastra is een verrassende stap.  Het aantal producenten van zelfstandige telefooncentrale c.q. PBX oplossingen wordt klein.  (Ik kijk dan naar de wereldwijde grote spelers. Kleine niche spelers zullen er altijd blijven). De overstap van analoog naar IP heeft een aantal producenten niet succesvol gemaakt .  De overstap van bedrijfstelefonie naar Unified Communication is voor een aantal producenten eveneens te groot gebleken. Je hebt diepe zakken nodig om in innovatie te kunnen investeren.

Twee belangrijke ontwikkelingen vormen een nieuwe uitdaging voor de producenten. Cloudontwikkelingen knagen aan de omzet van de traditionele inhouse oplossingen. ‘Mobile only’ kannibaliseert  de omzet omdat de levering van vaste telefoontoestellen (vaak een substantieel del van de orderomvang) fors daalt.  Wat te doen? Mitel en Aastra hebben de samenwerking gekozen. De schrik zit er, lijkt mij,  in Canada er goed in. Na Nortel en BlackBerry zal men daar extra gevoelig zijn voor ‘disruptive technology’.  Je bent als bedrijf je leven niet zeker!

Deze ontwikkelingen hebben impact op het IT en Telecom portfolio van organisaties.

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm