De opmars van mobiele apparatuur maakt de eindgebruiker blij. Voor de ICT afdeling is het een nachtmerrie.  Het ideaal van een Single Point of Administration lijkt onhaalbaar als je het aanbod ziet van software voor mobile device management.

 

De eindgebruiker is vaak voorgesteld als een ICT kerstboom waar allerlei ballen inhangen voor applicatiesoftware,  systeemsoftware, PC, telecom en eventueel beveiliging. De laatste jaren zijn daar nieuwe ballen bijgekomen in de vorm van mobiele randapparatuur, zoals tablets en smartphones. Het afscheid nemen van oude liefdes gaat moeizaam. De ICT afdeling mag deze ballen allemaal in de lucht houden.

Het beheer van de installed base is een kostbare activiteit. De ambitie voor een Single Point of Administration, dat wil zeggen één bron voor het registreren van de ICT middelen voor de gebruikers, is een middel om de kwaliteit tegen zo lage mogelijke kosten te realiseren.  ICT afdelingen maken gebruik van software voor dit type beheer, denk aan Active Directory van Microsoft.

Gezien de opkomst van software voor mobile device management lijken de bestaande oplossingen voor beheer iets te missen.  De software voor mobile device management (aldus Gartner) doet vier dingen, namelijk software management, netwerk service management, hardware beheer en beveiliging.

Het beheer wordt voor de ICT afdeling complexer door de toevoeging van weer een beheerapplicatie.  Moet de keuze voor mobiel tenzij mede bepaald worden wat de huidige beheertools aankunnen? Welke alternatieve beheersoftware voor mobiel is er? Moeten we het beheer van de mobiele vloot zelf doen?

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm