Het jaar 2000 (millennium -bug) is voor veel organisaties reden geweest de analoge/digitale telefooncentrale te vervangen door een IP telefonieserver. Dit leidde tot een versnelde sanering onder de producenten van telefooncentrales. Een aantal traditionele leveranciers was niet in staat om de overstap te maken naar IP.  Nieuwe producenten veroverde marktaandeel.

 

Gaat dat nu weer gebeuren door de opkomst van Cloud gebaseerde oplossing voor telefonie? Cloud gebaseerde oplossingen is één van de megatrends in de ICT. Cloudoplossingen voor telefonie-voorzieningen zijn dus ook niet weer weg te denken.  De impact die dit heeft op de markt is niet helemaal goed te voorspellen. Het zorgt zeker voor turbulentie en onzekerheid. Wat te doen als producent? Wat te doen als gebruikersorganisatie?

Vanuit het perspectief van de koper zal de leveringsketen verschuivingen laten zien.  Een optie voor operators is om via cloud gebaseerde oplossingen hun netwerken meer uit te nutten.  Hun portfolio kan verschuiven van inhouse oplossingen naar cloudoplossingen. Resellers van inhouse oplossingen zullen nog eens goed moeten kijken welke producten zij in hun mandje hebben. Welke producten zijn toekomst vast en welke zullen het niet redden? Voor producenten komt de optie om naast levering de oplossing ook als een gehoste dienst direct aan te bieden. Kortom: ontwikkelingen, dilemma’s en keuzes! Voor de koper is life cycle management van de telefonie-oplossing belangrijker dan ooit. Toekomst vast is iets minder zeker geworden.

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm