In de biografie over Steve Jobs worden sterke staaltjes gegeven van eigenzinnig (onaangepast!?) gedrag: reality distortion field (RDF) wordt dit wel genoemd.  Het heeft tot mooie produkten geleid. Maar in hoeverre zijn de producten te eigenzinnig voor het zakelijke ecosysteem?

 

Walter Isaacon heeft een goede biografie geschreven over Steve Jobs.  Op een heldere wijze wordt uitgelegd hoe de persoonlijkheid van Steve Jobs verweven is met het bedrijf Apple en haar produkten.  Marktaandeel kon worden veroverd door betere produkten te maken, gemaakt door anders te denken.  Anders denken ontstaat door de status quo te doorbreken.  Reality Distortion dus. Waar heeft dit toe geleid vanuit het perspectief van de zakelijke wereld?

De zakelijke wereld wordt geconfronteerd met de behoeften van de medewerkers om Apple produkten (o.a. iPad en iPhone) voor zakelijke doeleinden te gebruiken.  Gaat dit werken?  Dat gaat werken als er aan een aantal voorwaarden (reality!) wordt voldaan. Een zakelijke ICT en telecom omgeving is per definitie een multivendor omgeving. De integratie van de verschillende produkten en diensten is noodzakelijk. De leveranciers moeten daarom de wil hebben om hun produkten in voldoende mate koppelbaar (open) te maken.  Zijn de produkten van Apple koppelbaar?

Dat is niet eenduidig. De produkten zijn gesloten. De hardware en software en diensten zijn optimaal op elkaar afgestemd. De content wordt op voorwaarde van Apple toegelaten.  De klant gaat naar Apple toe. (Ik werd onlangs uitgenodigd om naar de Apple Store te komen om het en ander  te bespreken… Nee, zij konden niet naar mij toekomen). Kortom de produkten, diensten en organisatie zijn eigenzinnig.  Wat te doen als je in je zakelijk ecosysteem iets met Apple wil doen? Denk aan  standaardisatie van functionaliteit en applicaties.

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm