Vaste arbeidsovereenkomsten nemen af. Flexwerkers nemen toe. De mogelijkheden voor de verbetering van de inzet van medewerkers nemen daardoor toe. Planning en roostering zijn daarvoor hulpmiddelen. Kortom WorkForceManagement en niet alleen voor Call Centers.

 

Tussen 2002 en 2012 is het aantal medewerkers in Nederland met een vaste arbeidsovereenkomst gedaald van 5.3 mio naar 5 mio. Het aantal flex contracten en zelfstandigen is toegenomen  respectievelijk van 0.6 mio naar 1.2 mio en van 0,9 mio naar 1.1 mio. Rond de vaste inzet van medewerkers  van 5 mio is een flexibele schil ontstaan van 2.3 mio; een derde van de capaciteit.  De verschillen zullen per branche groot zijn maar elke organisatie heeft er mee te maken. Hoe dit goed te regelen?

WorkForceManagement (WFM) is een hulpmiddel om de beschikbare arbeidscapaciteit optimaal in te zetten voor het aanbod van werk op basis van afgesproken servicelevels. Wat zijn de ontwikkelingen voor de komende jaren?

  • De verantwoordelijkheid voor WFM zal hoger in de organisatie worden belegd omdat het belang groter wordt;
  • Datamining wordt ingezet om betere prognoses te maken van het aanbod van werk;
  • Integrale capaciteitsplanning voor alle typen werk en opleidingen in frontoffice en backoffice;
  • Realtime planning en sturing om snel in te kunnen spelen op actuele veranderingen;
  • Vergroting van zelfsturing van medewerkers door zelfroostering
  • Ondersteuning mobiliteit van de medewerkers o.a. thuiswerken;
  • Levering WFM applicaties als Software-as-a-Service.

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm