Het Nieuwe Werken is door Microsoft knap in de markt gezet. Maar klopt de term Het Nieuwe Werken wel? Een aanscherping is nodig om Het Nieuwe Werken beter te positioneren als oplossing. Een betere kreet, die de lading dekt, is: Het Nieuwe Samenwerken.

 

Het Nieuwe Werken heeft de Nederlandse bedrijven  als een wake-up call virus geïnfecteerd. Binnen vele bedrijven is wel minimaal kort gesproken over Het Nieuwe Werken. Wat is het? Wat kan het voor ons betekenen? Het Nieuwe Werken klinkt als een universele oplossing maar dat is het natuurlijk niet. Het Nieuwe Werken komt uit de wereld van de kenniswerkers en is vooral geschikt voor deze doelgroep. Een loodgieter, een straatveger,  een chirurg hebben er weinig tot niets aan.  Je kunt je zelfs afvragen of een medewerker in een administratief productieproces (zoals bijvoorbeeld behandelingsproces schades bij een autoverzekeraar) er iets aan heeft. Een universele oplossing is Het Nieuwe Werken zeker niet. Aanscherping van de positionering is dus nodig voor succes.

De kracht van Het Nieuwe Werken zit m.i. in Het Nieuwe Samenwerken. Het organiseren van de interne samenwerking tussen medewerkers en het organiseren van samenwerking tussen externe bedrijven wordt steeds meer een uitdaging. Dit komt enerzijds door de flexibilisering van de werktijden (hoe krijg ik de mensen bij elkaar?) en de toenemende druk om de doorlooptijden te verkorten (gisteren klaar!). In deze specifieke turbulente omgeving komt Het Nieuwe Samenwerken tot zijn recht. Dan hebben we functionaliteit nodig van een smart werkplek (desktop met telefonie en video, presence informatie, mobiliteit en BYOD) met tools voor multimediaal groepsoverleg en samenwerking (team room, whiteboarding, recording en portalsysteem).

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm