Het gebruik van de Smartphone in de consumentenmarkt heeft kritische massa bereikt. Dit heeft consequenties voor de zakelijke telecom omgeving. Er is sprake van een trendbreuk. De uitgangspunten voor het ontwerp van zakelijke telecommunicatie netwerken dienen bijgesteld te worden. Smartphone vraagt om Smarttelecom.

 

Er was een tijd dat een zakelijk telefonienetwerk er voor zorgde dat er gebeld kon worden met behulp van een vast telefoontoestel. De PABX koppelde vele bedrijfstelefoontoestellen via een vaste verbinding met de buitenwereld. Bereikbaarheid was geregeld. Je kon bellen en je kon gebeld worden.  De Smartphone maakt deze gechargeerde oplossing ‘versleten’.

De opmars van de Smartphone is te danken aan het superieure gebruikersgemak (touchscreen, spraakherkenning), het superieure aanbod van applicaties (bellen, googlen, apps), de superieure ondersteuning van spraak/data WAN en LAN verbindingen (GSM/GPRS, UMTS, WiFi, Bluetooth, NFC) en het superieure design. De eindgebruikers willen deze superioriteit ook in de bedrijfsomgeving volledig beschikbaar hebben. Vele bestaande telecommunicatie netwerken kunnen daar niet aan voldoen. Wat te doen?

De eerste stap voor zakelijke organisaties is het onderkennen dat de bestaande telecom netwerken vervroegd afgeschreven moeten worden. Dat financieel verlies doet pijn, maar is wel de voorwaarde om de stap van vernieuwing te kunnen maken. De volgende stappen bestaan o.a. een nieuwe visie en beleid formuleren die recht doet aan de ‘paradigm shit’.  Hierbij moet met name samen met de eindgebruikers onderzocht worden wat smarttelecom in een zakelijke omgeving kan betekenen. Welke apps? Welke verbinding? Welke baten? Welke kosten? Welke verdeling zakelijk/privé? Welke technologieën? Welke aanbieders? Welke investeringen? Welk ontwerp en beheer?

Smarttelecom geeft de kans aan Telecom en ICT managers om opnieuw nut en noodzaak van telecom oplossingen te tonen.

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm