Het formuleren van de goede vraag leidt tot een hogere kans van een geslaagde selectie van de oplossing. Microsoft heeft de vraag naar nieuw communicatie mogelijkheden met ‘het nieuwe werken’ een enorme stimulans gegeven. Valt daarmee de juiste oplossing één op één samen met OCS en Exchange?

Het nieuwe werken is ontstaan vanuit de opkomst van de nomadische kenniswerker. Een beroepsgroep van meestal jonge hoog opgeleide professionals die van informatie kennisproducten maken in internationale teamverbanden. Alle informatie en iedere collega moeten altijd overal bereikbaar zijn op verschillende manieren. De voorstelling van zaken dat alle werkplekken op die manier nu en/of in de toekomst zo ingericht zullen worden lijkt mij niet goed houdbaar. Denk maar aan call center werkplekken , ziekenhuis poli’s of BHV teams. De vraag naar communicatiemogelijkheden zal daarom altijd meer en complexer zijn dan ‘het nieuwe werken’.

De oplossingen kunnen gelabeld worden onder de kop ‘Unified Communication’. Volgens Gartner kunnen daaronder verstaan worden oplossingen voor spraak en telefonie, conferencing, e-mail/voicemail, presence en IM, client oplossingen en communication server oplossingen. Er zijn verschillende groepen van leverancier voor Unified Communication te onderscheiden. Er is een groep die vanuit de software hoek komen (Microsoft OCS en Exchange server, IBM met Lotus portfolio). De traditionele leveranciers van telefonie oplossingen hebben produkten (Avaya, NEC, Siemens, Aastra), evenals de nieuwe IP telefonie aanbieders (Cisco en Mitel). Daarnaast zijn er nog allerlei niche spelers, o.a. op basis van open source software). Kortom meerder oplossingen.

De vraag formuleren en de keuze uit de beschikbare oplossingen maken is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm