Daar was een tijd dat het bureau compleet was door o.a. een vaste telefoon. De vraag die nu gesteld moet worden bij de inrichting van een werkplek is: welke voorzieningen zijn nodig voor communicatie?

De traditie is hardnekkig dus vaak wordt voor de bekende communicatievoorzieningen gekozen. Gebrek aan criteria om een keuze te maken breekt daarbij op. De keuze uit communicatievoorzieningen is toegenomen door de explosie aan technologische vernieuwingen.

De traditionele oplossingen op basis van analoog of digitaal zijn soms nog nodig. Daarnaast zijn de VoIP werkplekken gekomen en werkplekken op basis van Unified Communication al of niet geïntegreerd in de PC werkplek. Daarnaast zijn de mobiele communicatiemogelijkheden uitgebreid van DECT naar GSM en smartphones.

Zijn er nu criteria te formuleren op basis waarvan een keuze uit de mogelijkheden kan worden gemaakt? Er is een aantal criteria te noemen. Deze zijn o.a. functionaliteit, mobiliteit, innovatie etc. Bij functionaliteit moeten we denken aan bijvoorbeeld intelligente routeringmogelijkheden voor een call center. Bij mobiliteit kan gedacht worden aan buitenmedewerkers die wel bereikbaar moeten zijn onder een nummer uit het vaste nummerplan. Sommige organisaties zijn in bedrijfscultuur innovatief en schaffen de vaste telefoon af. Kortom het gebruikersprofiel kan op vele criteria worden opgebouwd.

Een insteek die mij aanspreekt is de invulling van de werkplek te baseren op de rol in c.q. het belang van de bereikbaarheid. Heeft een medewerker een rol in de bereikbaarheid van de organisatie d.m.v. het call center of telefoniste dan heeft hij of zij zeer veel functionaliteit nodig. Is de medewerker verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van een afdeling dan is veel functionaliteit gewenst. De bereikbaarheid van de individuele medewerker kan worden ingevuld met beperkte functionaliteit of mobiliteit voor de buitenmedewerkers. Redeneer dus vanuit het doel terug naar de middelen.

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm