Zorgorganisaties hebben uit de aard van hun bedrijfsprocessen diversen soorten infrastructuren voor communicatie. Er is een datanetwerk voor de administratieve IT systemen. Er is een telecom netwerk voor vaste en draadloze telefonie voor medewerkers en cliënten/patiënten. Er is een netwerk voor patiëntenzorg , domotica etc. En misschien nog meer ….

Zorgorganisaties worden geconfronteerd met de belofte van IP. De belofte is dat alle communicatie naar IP verschuift. Eén communicatie netwerk gebaseerd op IP is dé oplossing voor de Information Highway naar de toekomst voor de zorgorganisatie. Is dat ook zo? Hierbij is een aantal kanttekeningen te maken.

De discussie over wel of niet naar een gezamenlijke communicatienetwerk wordt vaak vanuit de technologie benaderd. Zowel door de aanbieders als de ICT medewerkers van een zorgorganisatie. Er wordt alleen gedacht in oplossingen op basis van het aanleveren van IP pakketjes. Het transport wordt geregeld. Het is beter om vanuit de verschillende toepassingen gebieden te denken, zoals administratieve applicaties, telecom applicaties, zorg- /domotica applicaties en internetapplicaties. Elk applicatiedomein stelt zijn eigen eisen met betrekking tot functionaliteit, snelheid, schaalbaarheid, beschikbaarheid, service-levels etc. Communicatie is mensenwerk en soms is de communicatie niet kritisch, soms staan mensenlevens op het spel.

Dat is puzzelen.

Let’s talk.

Fons Borm