De incidenten met software is de laatste maanden constant voorpaginanieuws: van dure mislukte projecten, dubieuze business praktijken tot software om fraude te plegen. De snelheid van veranderingen in de IT creëert de ruimte voor sjoemelen. De klant moet deze risico’s onderkennen en op anticiperen.

Elke bedrijfstak lijkt vroeg of laat mee te maken dat er een reeks van incidenten gebeuren.  Wij hebben het gezien bij de banken, het onderwijs, de wooncorporaties etc.  Nu lijkt de IT industrie aan de beurt.  Bij de overheid zijn een reeks van grote IT projecten mislukt, schimmige zakelijke relaties, er is software ontwikkeld om cijfers te manipuleren. Het zijn voorbeelden die een praktijk weerspiegelen waarbij het vertrouwen van de klant door de leverancier wordt geschaad.  Dit is niet altijd zwart/wit.  Soms is het fraude, soms is het een misverstand, soms onvoldoende gespecificeerd of voortschrijdend inzicht etc. 

De snelheid van veranderingen in de IT zorgt voor een turbo-concurrente omgeving. Bedrijven kunnen door nieuwe technologie ineens hun positie kwijt zijn. Nieuwe oplossingen tuimelen over elkaar heen.  Nieuwe eisen worden gesteld waardoor een succesvol product plotseling niet meer lijkt te kunnen voldoen.  Bedrijven zoeken de grenzen op wat kan met uitglijders als gevolg.

Wat te doen als klant?

De klant verandert de dynamiek van de IT industrie niet. Hij moet er in mee.  Bestaande criteria voor keuze leverancier (financieel gezond, referenties) en selectie oplossing (functionaliteit, tijd en kosten) voldoen niet meer.  Meer dan ooit is belangrijk om de risico’s onderdeel te maken van de overeenkomst in de vorm van een Total Risk of Ownership. 

De Total Risk of Ownership (TRO) geeft een overzicht van de risico’s, de maatregelen die genomen kunnen worden om de risico’s te mitigeren en wie het risico draagt.  De risico’s hebben betrekking op o.a. technologie (disruptive of niet), bedrijf (verdienmodel, gedragscodes, business praktijken), overheid (politieke interventies).  

Naast de business case en de Total Cost of Ownership is de TRO een hulpmiddel om succesvolle IT projecten te realiseren.

Let’s talk.

Fons Borm